#

liormany

דיאטת כאסח ודיאטה מהירה לספורטאים?

כל ספורטאי שואף להיות קליל וזריז במהלך תקופת המשחקים והתחרויות, על מנת שביצועיהם הספורטיביים יהיו טובים יותר. חלקם אף ישקלו לבצע דיאטה קיצונית לשם כך. דיאטה מהירה לספורטאים היא דיאטה קיצונית שבה צורכים כמות קלוריות נמוכה באופן קיצוני מכמות הקלוריות שהגוף דורש לתפקוד יומיומי ולפעילות הספורטיבית. דיאטה כאסח נעשית למטרות הרזיה מהירה, ירידה באחוזי השומן וירידה מהירה מאוד במשקל.

דיאטה, או כל תהליך של ירידה או עלייה במשקל, צריך להיעשות בהדרגה, ולא בקיצוניות ומהירות כמו בדיאטת כסאח. יש לתת לגוף זמן להסתגל למצב החדש ששואפים להגיע אליו באמצעות הדיאטה וללא פגיע ברמת האנרגטיות וגרימת פירוק שריר.

לדיאטה זו חסרונות רבים, במיוחד לספורטאים.

פירוק רקמות, תאי שריר וחומרים תזונתיים

במצב בו הגוף מקבל כמות קלוריות נמוכה באופן משמעותי מהדרישות שלו, הוא מתחיל לפרק רקמות שריר וחומרים תזונתיים שהגוף זקוק להם כדי להשיב חלק מהאנרגיה שהגוף צריך. גם לאנשים שהם לא ספורטאים, ועל אחת כמה וכמה לספורטאים, פירוק של רקמות שריר הוא מצב מאוד לא רצוי, משום שזה דבר אשר יחליש את מצבו הגופני, והיכולות האתלטיות של הספורטאי.

ירידה בקצב חילוף החומרים שגוררת סיכון לעליה במשקל בהמשך

במצב שבו הגוף מקבל כמות מעטה מאוד של קלוריות, כמו בדיאטת כסאח למשל, הגוף מייעל את עצמו ומשתמש בכל קלוריה שהוא מקבל ביתר יעילות, דבר שגורם לירידה בקצב חילוף החומרים.

מנגנון זה של הגוף הוא נועד למצבי הישרדות בהם נמנע מהדוף מלקבל את החומרים הדרושים להמשך תפקוד בריא. במצב של רעב ממושך, או חוסר מתמשך במזון הגוף לומד כיצד לנצל ביעילות רבה יותר כל קלוריה שהוא מקבל, על מנת שיוכל לשרוד גם עם כמות מעטה של קלוריות. ירידה בקצב חילוף החומרים אומרת שהגוף ישרוף פחות קלוריות ביממה, מה שאומר שאותו בן אדם יעלה במשקל מכמות מעטה יותר של קלוריות.

פגיע ברמת האנרגטיות:

ברוב הדיאטות המהירות יש נטייה לצמצם באופן דרסטי קודם כול את כמות הפחמימות. בתפריט של ספורטאי הפחמימות יהוו  כ- 60% מסה"כ האנרגיה היומית והן בד"כ מקור האנרגיה העיקרי בזמן הפעילות הספורטיבית וחשובות למילוי מאגרי האנרגיה בשרירים ולתפקוד מוחי תקין. הימנעות מפחמימות באופן דרסטי ידלדל דרסטית את מאגרי האנרגיה בשריר, יגרום לפירוק שריר וחוסר אנרגטיות.

האם מותר לספורטאי לעשות דיאטת כסאח?

לספורטאי, דיאטת כסאח לא באה בחשבון, אפילו אם רוצים להגיע לתוצאות בזמן הכי מהיר שאפשר. דיאטת כסאח תפגע בגופו בצורה חמורה בשל ירידה ברמת האנרגטיות ואיבוד במסת השריר ולכן ספורטאים שעושים דיאטות דרסטיות במטרה לשפר ביצועים, יגרמו לאפקט הפוך: לירידה בביצועים. מה שאומר, שדיאטת כסאח לא תעזור בשום דרך לספורטאי, ועדיף לו לעשות דיאטה מתונה ומאוזנת.

דיאטה מהירה, במיוחד עבור ספורטאים, עלולה לגרור לחוסרים תזונתיים משמעותיים, מה שמביא בהכרח בשלב מאוחר יותר לירידה בתוצאות של האימונים ולפעילות גופנית לא אפקטיבית כלל. בנוסף, החוסרים התזונתיים הנובעים כתוצאה מדיאטת כאסח לספורטאים עלולים לגרום לחוסר ריכוז, לעייפות מתמדת, במיוחד בעת ביצוע פעילות גופנית ובהתאוששות ממנה.

אז מה מומלץ?

ההמלצה הגורפת לדיאטה עבור ספורטאים היא לעמוד בתכנית תזונתית מבוקרת והדרגתית על מנת לספק לגוף את הזמן והשהות הדרושים לו להתרגלות למצב הפיזי החדש.

במקרים שיש חשיבות לירידה מהירה במשקל או באחוזי שומן ניתן לצמצם, אף משמעותית את כמות האנרגיה היומית, אך זאת לאחר שלקחנו בחשבון את כמות החלבון והאנרגיה המינימאלית הדרושה לספורטאי לשמירה על אפקטיביות האימונים. מומלץ שלא לבצע שינויים דראסטיים בתפריט האכילה של הספורטאי בתקופות של תחרויות או אימונים אינטנסיביים לפני התחרות כדי לא להכניס את הגוף למצב של שוק וטראומה, שגורר עייפות, חולשה ולירידה בביצועים.

ספורטאי חייב לאכול ארוחות לפני אימון ואחרי אימון. ארוחה לפני אימון, תביא לו את האנרגיה שהוא זקוק לה על מנת לבצע את האימון ביעילות המירבית, ושהספורטאי יהיה בשיא יכולתו במהלך האימון. כמו כן, ארוחה לאחר האימון, תביא לגופו של הספורטאי את החומרים הדרושים לו על מנת להתאושש ביעילות רבה יותר באמצעות ארוחה מזינה.

במהלך דיאטה, ספורטאי חייב לצרוך כמות מספיקה של חלבונים, על מנת לשמור על מסת השריר וחומרים אחרים שהגוף זקוק להם. כמו כן, כמות מספיקה של נוזלים לפני, במהלך האימון ולאחריו, ובכלל בכל היום, הוא דבר הכרחי לבריאותו ותפקודו של הספורטאי.

הרצאות תזונת ספורט

סדנאות / הרצאות

ליווי אישי - פגישות

שיפור מדדים

תוכניות תזונה וספורט

ליאור מני

מצטיין דיקאן ובוגר החוג למדעי התזונה בתואר ד"ר מטעם אוניברסיטת פירנצה. בסיום התואר עבד בבית החולים Careggi במחלקת קרדיולוגיה ורפואת ספורט, שם רכש ידע מהמומחים הגדולים ביותר בתחום והעניק ייעוץ תזונתי לקבוצת הכדורגל האיטלקית פיורנטינה. בעל ניסיון של 30 שנה בעולם הספורט

תפריט נגישות

גלילה לראש העמוד