6 סיבות לאכול ארוחת בוקר

היא מתניעה את המטבולוזים, מסייעת למוח ואפילו עוזרת לשמור על המשקל: ארוחת הבוקר היא אכן הארוחה החשובה ביותר ביום. כל הסיבות שיגרמו לכם לא לדלג עליה
כמה פעמים שמעתם את המשפט "ארוחת הבוקר היא הארוחה החשובה ביותר ביום"? ובכן, המשפט הזה הוא לא רק עצה עתיקת יומין, אלא אמת רפואית. ארוחת בוקר מאוזנת יכולה לעזור בשיפור היכולות המנטליות, מצב רוח, משקל תקין ואף להפחית את הסיכון למחלות כרוניות בגיל המבוגר. כאשר אתם מדלגים על ארוחת הבוקר הדבר יכול לפעול כ"בומרנג תזונתי" ולהשפיע לרעה על ההרגשה ועל המצב הבריאותי, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך.

ולמרות כל זאת, כ-30% מהאוכלוסייה לא מקפידים לאכול ארוחת בוקר (ולא, נס קפה לא נחשב). התירוצים הנפוצים: אין לי זמן, אני מעדיף לחסוך את הקלוריות הללו, אני שוכח לאכול, אם אני אוכל בבוקר אני מרגיש יותר רעב בהמשך היום ועוד.

אז אם גם אתם בין ה"מתרצים", כדאי שתקראו את הנתונים הבאים:
1. מתניעה את המטבוליזם
ארוחת הבוקר מתניעה את המטבוליזם ומתדלקת את הגוף לקראת היום החדש. היא תעזור לכם להיות יותר ערניים יותר ולשמור על מטבוליזם יעיל.

במהלך הלילה הגוף מפחית באופן ניכר את עוצמת הפעילות של כלל המערכות. בשעות הבוקר, לאחר שנת לילה מלאה, הוא מתחיל להניע אותן בחזרה, ולשם כך הוא צריך "דלק" ואנרגיה. במידה והוא לא מקבל אנרגיה זמינה הוא פונה למאגרי האנרגיה אחרים בגוף. התוצאה: אנחנו מרגישים חלשים, פחות ערניים, וזמן ההתעוררות שלנו ארוך מהרגיל.

משמעות המילה ארוחת בוקר (breakfast) באנגלית היא שבירת הצום, והכוונה היא לצום בו הגוף שהה בלילה הקודם. כשלא אוכלים מספר רב של שעות המטבוליזם עובר למצב "רעב", חילוף החומרים מואט באופן אוטומטי ועובר למצב של חיסכון ואיחסון אנרגיה.

זהו מנגנון גאוני של הגוף להתמודדות עם מקרי הישרדות של חוסר במזון לאורך שעות וימים, אך כיוון שבחברת השפע שבה אנו חיים מצבי הישרדות אינם שכיחים במיוחד, צומות ממושכים יגרמו לגוף פשוט לאחסן קילוגרמים עודפים.

2. הרזייה והתקפי רעב
המחשבה שדילוג על ארוחת הבוקר תורמת לירידה במשקל ולחסכון בקלוריות היא מוטעית מיסודה כיוון שכאשר אנו עושי זאת זה מוציא את הגוף מכלל איזון. מחקרים רבים אף הראו קשר הפוך בין משקל לאכילת

ארוחת בוקר, כלומר שאלה שאוכלים בבוקר הם בעלי משקל נמוך יותר מאלה שלא. קשר זה נמצא בקרב כל הגילאים.

הדבר המעניין ביותר שמצאו אותם מחקרים היה כי אלו שאוכלים ארוחת בוקר מזינה אמנם צורכים יותר קלוריות ביום, לעומת אלא שלא אוכלים בכלל, אך למרות זאת המשקל שלהם היה נמוך יותר. הסיבה לכך היא שמחסור ממושך באנרגיה מאט את המטבוליזם ואף גורם לצורך עז במזון בהמשך היום. כמו כן נמצא כי לאנשים שמשלבים ארוחת הבוקר במסגרת תוכנית דיאטה יהיה קל יותר להיצמד לתוכנית התזונתית שלהם לאורך זמן והם יסבלו פחות מרעב לאורך היום.

3. שומרת על הבריאות
סקרים רבים שחקרו את השפעת ארוחת הבוקר מצביעים על יתרונות בריאותיים רבים. שני הבולטים שבהם הוא סקר בריאות שערך ארגון התזונה האמריקני במשך שבע שנים ומחקר אוסטרלי שהתפרס על שלושה עשורים, שניהם בדקו את השפעת ארוחת הבוקר על המצב הבריאותי של האוכלוסייה הבוגרת. הממצאים הצביעו באופן חד משמעי על כך שאנשים שאוכלים ארוחת בוקר מזינה באופן יום יומי הם בעלי סיכוי נמוך יותר לפתח סוכרת ומחלות לב ועורקים.

מחקר מקיף נוסף שפרסם בשנת 2003 ארגון הלב האמריקני מצא כי לאנשים שנוטים לוותר על ארוחת בוקר יש סיכוי משמעותי להיות שמנים בגיל מבוגר וגם סיכוי גבוה יותר ללחץ דם גבוה.

4. שמירה על המוח
המוח זקוק גם הא ל"דלק" ולרכיבים מזינים כבר בשלב מוקדם של היום כדי לפעול בשיאו. מוח האדם ניזון ופועל רק על ידי ניצול של גלוקוז ולכן רכיב חשוב בארוחת הבוקר צריך להיות פחממתי. כשמדלגים על ארוחת הבוקר הגוף, ואיתו גם המוח, נאלץ לעבוד קשה וביעילות נמוכה כדי לפרק פחמימות מהמחסנים או להפוך שומנים וחלבונים לצורות שמישות של גלוקוז.

לעומת זאת, אכילה של ארוחת בוקר הוכחה כמשפרת ריכוז וערנות, מגבירה את היכולות המנטליות ואף משפרת את הזיכרון ואת מצב הרוח. דילוג עליה יגרור עצבנות, חוסר ריכוז וחולשה.

5. תפריט מאוזן
למי שמתקשה לאכול בצורה בריאה ומאוזנת לאורך היום בגלל סדר יום עמוס ואכילה בחוץ, חשוב להזכיר שארוחת הבוקר כמעט תמיד נמצאת בשליטתנו ולכן אנחנו יכולים לקבוע את האיכות שלה. כמו כן, נמצא קשר בין דילוג על ארוחת בוקר לבין תפריט יומי בעל ערך תזונתי נמוך יותר באופן כללי. לאלו שאוכלים ארוחת בוקר קל יותר להשיג את הצרכים התזונתיים היומיים הנדרשים להם, לעומת מי שמדלג עליה (למשל במה שקשור בכמות הוויטמינים, הסידן, פוספט, סיבים תזונתיים).

6. חשוב במיוחד לתלמידי בית הספר
מחקרים רבים בדקו את השפעת ארוחת הבוקר על תלמידי בתי הספר – כולם הראו כי ילדים שאכלו ארוחת בוקר מזינה נמצאו כבעלי רמת השמנה נמוכה והיה להם סיכוי טוב יותר לשמור על משקל תקין בגיל מבוגר. כמו כן, ילדים אלו נמצאו כבעלי יכולת למידה גבוהה יחסית.

כדאי לדעת כי ארוחת הבוקר נמצאה כמשפרת את תפקוד המוח, מעודדת למידה

ומכאן שהיא גם מסייעת לשיפור הציונים במבחנים ולהפחתת סימני רעב כמו כאבי בטן וכאבי ראש, מתח בשרירים ועייפות – כולם גורמים שמפריעים ללמידה.

ערבו את הילדים בבחירת המזונות לארוחת הבוקר והכנתם. במקרים מסויימים ממומלץ להיערך לארוחת הבוקר על ידי הכנת המצרכים בערב שלפני. דוגמה אישית והסבר מצד ההורים על חשיבותה יגדילו משמעותית את הסיכוי להשרשת הרגל חשוב זה בקרב הילדים.

ארוחת הבוקר היא אכן הארוחה הכי חשובה ביום, בעיקר לילדים, והיא ויכולה להיות גם פשוטה ומהירה להכנה. היא תורמת לבריאות ולהרגשה הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. למרות שאורח החיים העמוס והמהיר לא מעודדים אותנו לאכול ארוחת בוקר מזינה באופן יומי, חשוב מאוד למצוא את הדרך ליישם ולהשריש הרגל זה בחיינו.

ליאור מני

מצטיין דיקאן ובוגר החוג למדעי התזונה בתואר ד"ר מטעם אוניברסיטת פירנצה. בסיום התואר עבד בבית החולים Careggi במחלקת קרדיולוגיה ורפואת ספורט, שם רכש ידע מהמומחים הגדולים ביותר בתחום והעניק ייעוץ תזונתי לקבוצת הכדורגל האיטלקית פיורנטינה. בעל ניסיון של 30 שנה בעולם הספורט


קרא עוד

">
advantage-icon
סדנאות / הרצאות
advantage-icon
ליווי אישי – פגישות
advantage-icon
שיפור מדדים
advantage-icon
תוכניות תזונה וספורט

הרשמה לניוזלטר