מה לעשות עם ילדים שלא אוכלים פירות וירקות ?

ממחקר מקיף של משרד הבריאות ומשרד החינוך עולה, שלמרות השפע והזמינות בארץ כחצית מהילדים לא אוכלים פירות וירקות על בסיס יומי על הרגלי האכילה של כל הורה יודע כי תזונה נכונה לילדים אמורה לכלול בתוכה את כל אבות המזון ולהיות עשירה במגוון פירות וירקות טריים. פעמים רבות הילדים מסרבים לאכול פירות וירקות ומעדיפים לאכול דווקא מאכלים פחות בריאים עתירי שומן וסוכר או חטיפים.
חשוב לזכור כי תזונה לילדים מתחילה בראש ובראשונה בהורים וישנם דרכים רבות לגרום לילדים בכל גיל לאהוב פירות וירקות

מדוע ילדים רבים לא אוכלים פירות וירקות?
ישנן סיבות רבות מדוע ילדים בגילאים שונים מסרבים לשלב בתפריט היומי שלהם פירות וירקות. חלקם מעדיפים את הטעם של המזון המהיר, החטיפים והאוכל עתיר הסוכר והשומנים. ילדים אחרים כלל לא מקבלים דוגמא אישית מהוריהם לגבי הצורך בשילוב פירות וירקות במסגרת תזונה ילדים ולכן לא זוכים בכלל להיחשף למגוון הטעמים הרב של הפירות והירקות השונים

לא משנה מה הסיבה בגללה הילד שלכם מסרב לאכול פירות וירקות, על מנת לוודא כי הוא אוכל כנדרש, במיוחד בגילאים בהם הגוף נבנה ומתפתח, חשוב להתייעץ עם תזונאי הרזייה לילדים שיכול לכוון אתכם ההורים ולתת לכם טיפים מוצלחים לדיאטה לילדים הכוללת בתוכה את כל מה שנחוץ לילד בכל שלב ושלב בהתפתחות שלו

איך לעודד ילדים לאכול נכון?

דבר ראשון אסור להכריח בכוח ילד לאכול אוכל שהוא לא רוצה אלא לנסות לעודד אותו כל הזמן לטעום טעמים חדשים, להניח כל הזמן פירות וירקות חתוכים ורחוצים שיהיו זמינים בכל אחת מהארוחות וגם במקום חטיפים אחרים בין הארוחות. דוגמא אישית מאד חשובה מכיוון שילדים הרואים את ההורים שלהם אוכלים בעצמם פירות וירקות באופן יום יומי יכולים בהדרגה לרצות לטעום אף הם את הטעמים החדשים

דרכים נוספות שיכולות לעודד ילדים בגילאים שונים לאכול מגוון של ירקות ופירות הם לשתף את הילד בתהליך ההכנה של האוכל- מרק ירקות, סלט פירות ושאר תבשילים המכילים פירות או ירקות שאפשר למצוא באתרים שונים

טיפים נוספים לשילוב פירות וירקות בתפריט ילדכם:

  • ניתן להכין שייק מ- 2-3 פירות ביום על בסיס מים או חלב ללא עם מעט מאוד סוכר/דבש.
  • להצמיד סוג מזון שהילדים פחות אוהבים עם מזון שאוהבים
  • חשוב לא להכין אוכל לפי ביקוש – גם זה מונע מילדים ללמוד להכיר ולטעום מזונות חדשים.
  • לא לשחד, לאיים, לנהל משא ומתן כדי לגרום לילדים לאכול, זה בדרך כלל מביא לתוצאה ההפוכה.
  • אין פרסים על אכילה נכונה, כי אז מזונות בריאים נתפשים כעונש.
  • אכילה משפחתית – יכולה לעודד אכילה בריאה, הורים כדוגמה אישית, ילדים יתעניינו במה יש בצלחתכם.
  • פרזנטציה אטרקטיבית, צבעים יפים, צורות מעניינות בחיתוך פירות וירקות בגודל ביס, כדי לעודד אכילה.
  • אכילה של פירות וירקות כמה שיותר צבעים, זאת אומרת שילדכם מה שיותר מגוון של ויטמינים, מינרלים ורכיבים תזונתיים.
  • ניתן להכין קינוח כסלט פירות מתובל במיץ תפוזים ולימון, סלט גזר מתוק, פירות חתוכים מתובלים בווניל, קינמון, ציפורן וכדומה.
  • תכינו ממרחים מירקות עלים, דוגמת פסטו, ממרח עגבניות, כוסברה וכדומה.

בגיל זה הרגלי אכילה ואורח חיים בריאים של הקטנים הם קרטיים להשרשת הרגלים בריאים בעתיד, שכן בתחילת הדרך קל יחסית לשנות הרגלים לא בריאים ואלו יישארו כאבני הבניין לכל החיים. אל תתייאשו גם אם ההיענות נמוכה בהתחלה. דוגמה אישית נמצאה ככלי הכי יעיל להשרשת הרגלי אכילה טובים בילדים.

ליאור מני

מצטיין דיקאן ובוגר החוג למדעי התזונה בתואר ד"ר מטעם אוניברסיטת פירנצה. בסיום התואר עבד בבית החולים Careggi במחלקת קרדיולוגיה ורפואת ספורט, שם רכש ידע מהמומחים הגדולים ביותר בתחום והעניק ייעוץ תזונתי לקבוצת הכדורגל האיטלקית פיורנטינה. בעל ניסיון של 30 שנה בעולם הספורט


קרא עוד

">
advantage-icon
סדנאות / הרצאות
advantage-icon
ליווי אישי – פגישות
advantage-icon
שיפור מדדים
advantage-icon
תוכניות תזונה וספורט

הרשמה לניוזלטר