נפלאות התזונה בטחינה

אחד המזונות העשירים בסידן וברזל ומכונה כפצצת סידן וברזל, היא הטחינה. בשנים האחרונות המונים צורכים אותה מתוך הבנה כי הינה מאכל בעל אוצר בריאותי הגלום בה. פרט ל"אפקטים" שניתן להשתמש בה כתוספת למזונות שונים וארוחות מעוטרות וחיוניות, האוצר הבריאותי נעוץ בערך התזונתי ובעל ערך עליון לגוף האדם.

פרט לטעם הממכר, הטחינה מומלצת לכל אדם משום שטחינה שייכת לקבוצת השומנים הבלתי רוויים ולפיכך הינם חלק מאבות מזון חיוניים. כמו שיש בחלק מהמזונות שומנים חיוניים כך גם בטחינה. מאידך, צריכה מבוקרת ומדודה תורמת ומסייעת להספקת שומנים בריאים לאדם לתפריט היומי שלו.

גלגוליה של הטחינה…
בראי ההיסטורי התזונה הייתה בריאה משום שרוב המזונות היו אורגניים וללא חומרים משמרים ובתוך כך מזון תעשייתי לא היה בנמצא. מאידך, עד שהפיקו מזרעי השומשום את הטחינה לקח כמה שנים ודורות, עד הלום.

טחינה היא מאכל אם לא ה"מאכל" שכולנו אוהבים לנגב. יתרה מכך, הרבה שפים, מסעדות וכדומה מצאו לה פתרון קולינרי טעים ובריא כשילוב במנות גורמה ובקינוחים. אלו מעידים על מאכל פופולארי ואהוד מאוד. לא רק בגלל טעמה המשכר אלא בעיקר בגלל הערך התזונתי הגבוה הטמון בה. ניתן להתרשם שה"בהלה" לטחינה קיימת בעידן בו אנו חיים וכולנו מנגבים אותה בהנאה יתרה ועל הדרך מתוגמלים בערכים תזונתיים טובים.

הקשר ההדוק בין תזונאי – טחינה וערך תזונתי

הפופולאריות של הטחינה אינה גלומה רק בטעמה אלא ראשית בערך התזונתי העשיר בה. היא מהווה בסיס איתן של תזונה בריאה לכל אדם, הערך התזונתי בה גבוה והיא מומלצת לניגוב ושילוב בכל סוג של דיאטה שתבחרו. למרות ערכה הקלורי הגבוה, השומנים בה חיוניים ובריאים.
ב- 100 גר' טחינה מוכנה יש כ- 300 קלוריות ובטחינה גולמית 620 קלוריות ל-100 גר' .

כמו הקלוריות כך גם אחוזי השומן בטחינה גבוהים . הערכים ל- 100 גר' מגיעים ל- 59 אחוזי שומן בטחינה גולמית ובמוכנה ל- 27 אחוזים. מאידך, הערך התזונתי שלה הוא אוצר של ממש לבריאותינו. תזונאים ממליצים בכל דיאטה לצרוך טחינה בין אם גולמית או בין אם מוכנה על בסיס יומי ובכמות המתאימה לתפריט דיאטה מותאם.

מדובר במקורות מצוינים וחשובים לצריכת ברזל וסידן 426-800 ג"ר ל- 100 ג"ר טחינה גולמית ו-100-50 גרם ל- 100 ג"ר טחינה מוכנה. לפיכך , ניתן להתרשם מכמות הסידן הנמצאת בטחינה מלאה או במוכנה ולפיכך השפעת הכמות נובעת מסוג השומשום.

טחינה – מה תעדיפו ? גולמית, מסחרית או בכלל חלווה?!

רגע לפני שהטחינה נכנסת לקופסא בין אם גולמית, מסחרית או מוכנה, הפקתה מבוססת על שומשום טחון. הטחינה משומשום מלא בשונה מטחינה מעובדת נטחנת עם קליפתם של זירעוני השומשום המלא, כאשר המעובדת נטחנת משומשום רגיל וללא קליפה. בקליפות יש ערך תזונתי גבוה יותר, משום שחלק נכבד מהוויטמינים והמינרלים נמצאים דווקא בקליפה. מדובר אחרי הכל ולפני בהבדלים משמעותיים מבחינת הערך התזונתי והן בטעם.

הוויכוח על טעמה של הטחינה בין אם גולמית או מוכנה היא עניין של טעם, ופה אין צורך בכלל להתווכח. ההמלצה היא לשלבה ולא משנה באיזה אופן או צורה בתפריט היומי. כמובן שמי שמעוניין בערך תזונתי גבוה יותר יטעם על בסיס קבוע מהגולמית ויעשה בה פעלולים קולינריים לשיפור הטעם . כמו : יותר לימון מוסיף המון , פלפל גרוס ואולי גם מעט פפריקה ולא לוותר על שן של שום שלכל זה תיכנס שחקנית חיזוק הסידן הפטרוזיליה. מומלץ לנסות זה אף פעם לא מאוחר!

ויש את החלווה – ממתק בעל ערך תזונתי עשיר שזוכה לאהדה בשנים האחרונות לא פחות מהאימא שלה, הטחינה. גם היא מופקת מזרעי השומשום ועשירה בברזל, סידן, אשלגן ומגנזיום. וההבדל הלא דק בינה לבין הטחינה הוא הסוכר המוסף שהופך אותה לממתק בעל ערך תזונתי גבוה אמנם אך עשיר בסוכר .

חלווה וטחינה

כמעט אליה וקוץ בה. לאלו מכם שעושים דיאטה ללא דיאטה מומלץ לצרוך את החלווה המתוקה ובמתינות בבקשה. וגם לאלו מכם שנמצאים בתהליך של ירידה במשקל ובמינון המותר והמומלץ. בכל מיקרה למי שהתפריט שלא לא מגבל קלוריות עדיף לצרוך את החלווה על פני מתוקים אחרים.

מי רודף אחרי הטחינה

לא מזמן פורסם תחקיר כלבוטק על הטחינה ו"מעלליה" בתעשייה רחמנה ליצלן . אוהדי הטחינה נדבקו למסך מייד כשהופיע רפי גינת שלא נתן לטחינה לנוח על זרי הסידן והברזל. אז מה קרה?! כמו בכל נושא ותחקיר צרכני הוא בסופו של עניין, עניין מאוד פשוט.

גם אם מערכת כלבוטק טרחה ימים כלילות במצגות, ראיונות ומוזיקה שלא מביישת אף סרט מתח. שורה תחתונה, הנתונים שהוצגו בתכנית כל כך ארוכה היו יכולים להסתכם בכמה דקות. משום שהמסר היה שקיימת טחינה טובה ואין עוררין על ערכה התזונתי ותרומתה לגוף האדם ויש טחינה מסוג מסוים שמכילה טיטניום ודיאוקסין שעל פניו מדובר בסה"כ בשני חומרים שהם צבעי מאכל תמימים ולא מסוכנים.

פספסו את הסקופ האמיתי

אז כן, גם אנחנו מעדיפים שיצרנים, במיוחד מוערכים כמו הר ברכה וטחינה זהב, לא יוסיפו חומר מיותר אחר למזון שלנו. אבל אולי כדאי היה לספר לצופים שגם תוסף הסידן שהם לוקחים כנראה צבוע בצבע הזה, כמו גם קרם הפנים שלהם, כדורי האקמול ובערך כל מוצר מזון או קוסמטיקה אחר שצבעו לבן ובטח גם כמה מוצרי חלב

גם אינפורמציה, עדיף לצרוך מיותר ממקור אחד. וגם טחינה

בטחינה יש ערכים תזונתיים גלומים המעניקים ערך מוסף לבריאותינו. טחינה יכולה להשתלב גם בתהליך של ירידה במשקל וגם בתפריט מאוזן. תשתדלו לבחור את הסוגים המשובחים ואת אלו משומשום גולמי מלא, אך בכל מקרה גם הטחינה לא מומלץ להגזים.

ליאור מני

מצטיין דיקאן ובוגר החוג למדעי התזונה בתואר ד"ר מטעם אוניברסיטת פירנצה. בסיום התואר עבד בבית החולים Careggi במחלקת קרדיולוגיה ורפואת ספורט, שם רכש ידע מהמומחים הגדולים ביותר בתחום והעניק ייעוץ תזונתי לקבוצת הכדורגל האיטלקית פיורנטינה. בעל ניסיון של 30 שנה בעולם הספורט


קרא עוד

">
advantage-icon
סדנאות / הרצאות
advantage-icon
ליווי אישי – פגישות
advantage-icon
שיפור מדדים
advantage-icon
תוכניות תזונה וספורט

הרשמה לניוזלטר